Analiza FOR 6/2010: Szkołę mą widzę kosztowną
Polskie szkoły pustoszeją i drożeją: w ciągu dekady liczba uczniów spadła o jedną trzecią, nauczycieli jest prawie tylu, co na początku wieku, a wydatki na edukację wzrosły o ponad 40 proc. W rezultacie wśród krajów OECD w Polsce przypada prawie najmniej uczniów na nauczyciela, a polscy nauczyciele uczą znacznie mniej niż ich zagraniczni koledzy. Wynagrodzenia nie motywują ich zresztą do bardziej wytężonej pracy. Dlatego w Dniu Nauczyciela apelujemy o dostosowanie polskiej szkoły do przemian demograficznych, co mogłoby przynieść corocznie prawie 2 mld zł oszczędności dla budżetu.
O sytuacji w polskim szkolnictwie w najnowszej publikacji Fundacji FOR piszą Wiktor Wojciechowski, Lech Kalina oraz Aleksander Łaszek. Autorzy zachęcają do podjęcia dyskusji nad dostosowaniem polskiej edukacji do przemian demograficznych, co dałoby oszczędności dla budżetu państwa i pozwoliłoby przeznaczyć część uwolnionych środków na motywacyjny system wynagrodzeń nauczycieli i inne potrzeby edukacji.
Analiza: Szkołę mą widzę kosztowną
Kontakt do autora:
Wiktor Wojciechowski
wiktor.wojciechowski@for.org.pl