W 1989 roku Polska zaczynała z najmniejszą liczbą mieszkań na 1000 mieszkańców regionie - wypadaliśmy gorzej nie tylko niż Czechy i Węgry, ale nawet Litwa i Bułgaria. Od tego czasu mieszkania budujemy większe i w wyższym standardzie, a ich liczba rośnie wraz z naszym rozwojem gospodarczym. Jednak po dwóch wojnach światowych i dekadach PRL zaczynaliśmy z tak niskiego pułapu, że dostępność mieszkań ciągle pozostaje poniżej oczekiwań Polaków, chociaż na tle innych krajów OECD dynamika cen mieszkań w stosunku do dochodów pozostaje stabilna. Dla dalszego zwiększania liczby i jakości mieszkań konieczny jest dalszy dynamiczny wzrost gospodarczy, jak i ograniczenie rosnących barier regulacyjnych ze strony państwa.
Jeszcze w 2010 roku tylko 14% firm budowlanych zgłaszało GUS niejasne, niespójne i niestabilne przepisy prawne jako barierę działalności, a dzisiaj jest to już 44%. W 2019 roku tylko 11% decyzji o pozwoleniu na budowę i 57% warunków zabudowy zostało wydanych w ustawowym terminie. W największych miastach, w których najwięcej się buduje, trwa to nawet dłużej. Do tych czasów doliczyć trzeba przewlekłość rozpatrywania protestów od decyzji, ciągnących się przez kolejne instancje wojewody, samorządowych kolegiów odwoławczych i sądów administracyjnych, które w największych miastach są normą. Badania, głównie ze Stanów Zjednoczonych pokazują, że regulacje blokują podaż mieszkań w miastach o najbardziej atrakcyjnych miejscach pracy, co może prowadzić do gigantycznych strat PKB.
Dostępność mieszkań zwiększa również rynek najmu, który w Polsce i innych posocjalistycznych krajach pozostaje ciągle bardzo słabo rozwinięty. W bogatych krajach Europy Zachodniej najem pozwała młodym szybciej wyprowadzać się od rodziców, a także łatwiej migrować z prowincji do metropolii, czy zmieniać pracę pomiędzy miastami. Wejście do Polski inwestorów instytucjonalnych stwarza szansę na profesjonalizację najmu i ograniczenia niedogodności, które dzisiaj powodują, że nie jest on dla Polaków atrakcyjny. Ciągle brakuje w Polsce ustawy pozwalającej tworzyć notowane na giełdzie fundusze inwestujące w nieruchomości na wynajem, co powoduje, że Polacy inwestują w mieszkania indywidualnie, nieefektywnie rozdrabniając rynek. Co więcej najem w Polsce ciągle pozostaje dyskryminowany podatkowo w porównaniu do mieszkań posiadanych na własność.
W Polsce w zasobie państwowym jest dzisiaj milion mieszkań, ale nie służą one np. młodym z prowincji przeprowadzającym się do metropolii, tylko stanowią gigantyczne subsydium na koszt podatników dla starych mieszkańców miast. Lokatorzy mieszkań komunalnych przekazują je swoim dzieciom, a ich sytuacja materialna nie jest monitorowana. Czynsz w mieszkaniach komunalnych w Warszawie w 2018 roku był 10-krotnie niższy niż rynkowy. Skrajnie preferencyjne wysokości czynszów ograniczają mobilność ludzi i dostępność lokali, bo przy takich warunkach praktycznie nikt nigdy z mieszkań komunalnych się nie wyprowadza. Jednocześnie tylko niewielka część z nich ma charakter socjalny. Co więcej, kolejne ogłaszane programy budowy państwowych mieszkań na wynajem zawierają element „dojścia do własności”, więc trzeba się spodziewać, że będą ich dotyczyć te same problemy.
Wyższa produktywność w miastach sprawia, że warunki pracy i życia są w nich lepsze. Dlatego miasta szybko rosną, szczególnie, że współczesna gospodarka oparta na usługach wyjątkowo silnie korzysta na aglomerowaniu. Głębokie rynki pracy sprawiają, że w metropoliach pracownicy są lepiej dopasowani do miejsc pracy, szukania pracowników trwa dłużej, a sam pracownik ma łatwość zmiany miejsca pracy na bardziej atrakcyjne. Duże zagęszczenie aktywności gospodarczej ułatwia współdzielenie infrastruktury i dostawców, zwiększając specjalizację na rynku. Jednocześnie duża liczba pracowników zmieniających pracę pomiędzy firmami wydatnie przyspiesza dyfuzję innowacji. W Polsce miasta pozostają ciągle dość małe na tle krajów rozwiniętych – od ich rozwoju zależeć będzie przyszłość naszego standardu życia. Czy młodzi ludzie z prowincji dalej wyjeżdżać będą do Dublina, Londynu i Frankfurtu, czy szerzej otworzymy im możliwości samorealizacji w polskich metropoliach?
Poniżej znajdują się materiały, które przedstawiają opinie i propozycje FOR dotyczące tematu mieszkalnictwa w Polsce.
Publikacje:
- Mieszkalnictwo:
- Rafał Trzeciakowski: Komunikat 3/2022: Pustostany nie odpowiadają za wysokie ceny mieszkań, 26.01.2022
- Rafał Trzeciakowski: Komunikat 34/2021: Milion państwowych mieszkań hamulcem rozwoju, 7.10.2021
- Rafał Trzeciakowski: Komunikat 30/2021: "Polski Ład" uderza podatkowo w najem mieszkań, 11.08.2021
- Rafał Trzeciakowski: Komunikat 23/2021: "Polski Ład" nie zbuduje brakujących mieszkań, 21.05.2021
- Rafał Trzeciakowski: Analiza 3/2021: Dlaczego brakuje mieszkań?, 7.05.2021
- Rafał Trzeciakowski: Analiza 5/2018: Czy "Mieszkanie plus" spowolni rozwój?, 23.05.2018
- dr hab. Michał Rubaszek, prof. SGH: Analiza 2/2018: Zadbajmy o rozwój prywatnego rynku najmu mieszkań, 21.03.2018
- Rafał Trzeciakowski: Analiza 11/2017: Umowa najmu instytucjonalnego ułatwi Polakom wynajem mieszkań, 09.08.2017
- Deglomeracja:
- Rafał Trzeciakowski: Komunikat 28/2019: Deglomeracja na siłę: rządowy raport nie przekonuje, 13.08.2019
- Rafał Trzeciakowski: Komunikat 27/2019: 10 najczęściej zadawanych pytań o sens deglomeracji urzędów w Polsce, 12.07.2019
- Rafał Trzeciakowski: Analiza 3/2019: Mit niemieckiej deglomeracji, 31.01.2019
- Rafał Trzeciakowski: Analiza 2/2019: Deglomeracja – kosztowna redystrybucja prestiżu, 14.01.2019
- Decentralizacja:
- Rafał Trzeciakowski: Czeki z tektury na pokaz. Straty władz lokalnych na Polskim Ładzie, 27.12.2021
- Rafał Trzeciakowski: Czy samorządy muszą być zależne finansowo od państwa?, 09.03.2020
- Artykuły:
- Rafał Trzeciakowski: Milion państwowych mieszkań hamuje mobilność w Polsce, Interia, 14.10.2021
- Rafał Trzeciakowski: Rynek mieszkaniowy – zamiast państwowych subsydiów, lepsze reguły gry. Kultura Liberalna, 23.02.2020
Blog FOR:
Prasa i portale internetowe:
- FOR: Mieszkanie prawem czy towarem?, Obserwator Gospodarczy, 25.04.2022
- Rafał Trzeciakowski: Najmniej pustostanów w rękach prywatnych, najwięcej w zasobach państwa, opodatkowanie pustych mieszkań nie ma sensu, AleBank, 26.01.2022
- Rafał Trzeciakowski: Mieszkania komunalne hamują rozwój i mobilność, Gazeta Wyborcza, 13.10.2021
- FOR: Podatki od najmu nieruchomości. Zmiany w "Polskim ładzie" uderzą we wszystkich, Gazeta Wyborcza, 24.09.2021
- Rafał Trzeciakowski: Zmiany w najmie: Polski Ład kontra konstytucja, Puls Biznesu, 23.09.2021
- Rafał Trzeciakowski: Nikt tak naprawdę nie wie, ilu mieszkań brakuje w Polsce, WPROST, 12.09.2021
- Rafał Trzeciakowski, Rozwój rynku najmu, szczególnie najmu instytucjonalnego, to pozytywna zmiana strukturalna w polskiej gospodarce, Rzeczpospolita, 7.09.2021
- FOR: Rozwiązania przedstawione przez PiS w "Polskim Ładzie" uderzają podatkowo w najem nieruchomości, Interia, 7.09.2021
- Rafał Trzeciakowski: Mieszkanie na własność z dużym kredytem w wielu sytuacjach życiowych może być kulą u nogi, Gazeta Wyborcza, 2.09.2021
- Rafał Trzeciakowski: Mieszkańcy za dostęp do najbardziej atrakcyjnych miejsc pracy skłonni są ponosić wyższe koszty nieruchomości niż w mniejszych miejscowościach. Gazeta Wyborcza, 28.08.2021
- FOR: "Polski ład". Rząd podwyższa podatki dla wynajmujących mieszkania, Gazeta Wyborcza, 17.08.2021
- Rafał Trzeciakowski: Rząd Polskim Ładem drastycznie podniesie obciążenia podatkowe dochodów z najmu mieszkań. Puls Biznesu, 16.08.2021
- Rafał Trzeciakowski: Miasta na świecie rosną od czasu rewolucji przemysłowej przede wszystkim dlatego, że praca w nich jest bardziej wydajna i tym samym lepiej wynagradzana. Gazeta Wyborcza, 6.06.2021
- Rafał Trzeciakowski: Programy mieszkania bez wkładu własnego i bonu mieszkaniowego sformułowane w "Polskim Ładzie" poprzez wspieranie popytu nie będą miały istotnego wpływu na podaż mieszkań, a mogą prowadzić do wzrostu ich cen.Biznes Interia, 23.05.2021
- Rafał Trzeciakowski: Decentralizacja, na którą zdecydowaliśmy się jeszcze 1990 roku, powiodła się. Władze lokalne okazały się skuteczne w inwestowaniu środków unijnych, przyczyniły się do wzrostu jakości szkolnictwa, przejęły zarządzanie prostymi sprawami życia codziennego od władz centralnych.Rzeczpospolita, 3.06.2020
- Rafał Trzeciakowski: Decentralizacja polega na przenoszeniu decyzji z poziomu centralnego do samorządów, a nie na fundowaniu urzędnikom wycieczek po Polsce powiatowej.Rzeczpospolita, 11.01.2019
- Rafał Trzeciakowski: Zamiast myśleć, jak zatrzymać proces, którego zatrzymać się nie da, powinniśmy się zastanawiać, jak na metropolizacji najwięcej skorzystać.Dziennik Gazeta Prawna, 23.07.2019
- Rafał Trzeciakowski:Kolejne rządy nie potrafią uelastycznić reguł wykorzystania gruntów, co pozwoliłoby deweloperom budować więcej i szybciej, a ich klientom kupować taniej.Rzeczpospolita, 20.06.2018
- Rafał Trzeciakowski:Skończmy z mitem złych wielkich miast. Problemem nie jest wyludnianie się małych ośrodków.Dziennik Gazeta Prawna, 14.06.2018
Radio i podcasty:
Telewizja/wideo:
Wydarzenia, w których uczestniczyło FOR:
- Debata - Nasze drogie mieszkania – rynek nieruchomości w Polsce, 7.05.2021
- Debata - Deglomeracja - realne wsparcie czy nietrafiony pomysł?, 26.11.2020
- Debata - Polska średnich miast Goście: Zaborowski, Trzeciakowski, Śleszyński, Musiałek, 18.09.2018
Nasi eksperci:
Rafał Trzeciakowski
Ekonomista FOR
rafal.trzeciakowski@for.org.pl
Marcin Zieliński
Ekonomista FOR
marcin.zielinski@for.org.pl