"Skutecznie promujemy wolność"

EN

Światowy Tydzień Przedsiębiorczości 2009

 

W dniach 16-22 listopada 2009 r. odbyła się druga edycja Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości, największej globalnej inicjatywy promującej ideę przedsiębiorczości wśród młodzieży. Tegoroczny ŚTP odbywał się równolegle w 88 państwach, w tym w Polsce.

Organizatorami polskiej edycji ŚTP byli Komitet Honorowy pod przewodnictwem premiera Waldemara Pawlaka oraz Komitet Koordynacyjny. W skład Komitetu Koordynacyjnego weszli: Forum Młodych Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan wraz z PKPP Lewiatan, Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości, Fundacja Polska Przedsiębiorcza oraz Fundacja FOR. Z kolei Komitet Honorowy utworzyło 20 osób, reprezentujących środowiska biznesu, szkolnictwa wyższego, organizacji pozarządowych oraz rządu Rzeczpospolitej Polskiej.

W ramach ŚTP na terenie całego kraju odbyło się ok. 750 (ok. 600 z otwartej firmy + ok. 150 pozostałych) wydarzeń, w których wzięło udział ponad 55 000 uczestników. Liczby te stawiają Polskę bardzo wysoko w rankingach światowych uczestników ŚTP. Na całym świecie trwają jeszcze prace związane z podsumowywaniem Tygodnia, jednak już teraz wiadomo, że nasz kraj znajdzie się w pierwszej piątce pod względem ilości przeprowadzonych akcji (najprawdopodobniej będzie to miejsce 3 bądź 4).

Tegoroczny Światowy Tydzień Przedsiębiorczości w Polsce, podobnie jak poprzedni charakteryzował się ogromną różnorodnością organizowanych przedsięwzięć. Począwszy od akcji happeningowych mających zwrócić uwagę na ŚTP i promocję przedsiębiorczości, takich jak np. marsz przedsiębiorczych w Lublinie czy akcja uwalniania ducha przedsiębiorczości w jednym ze szczecińskich centrów handlowych, poprzez ogromną ilość profesjonalnych szkoleń, wykładów i warsztatów oferujących ich uczestnikom potężną dawkę informacji merytorycznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, aż po profilowane wieczorne imprezy, w czasie których zwracano bawiącej się młodzieży uwagę na zagadnienia związane z przedsiębiorczością i profitami płynącymi z przyjmowania postaw przedsiębiorczych. W ofercie tegorocznego ŚTP znalazło się również miejsce na prestiżowe spotkania z przedstawicielami biznesu oraz władz lokalnych i państwowych, takie jak na przykład warszawska debata oksfordzka pomiędzy reprezentacjami studentów SGH i UW odbywająca się przy współpracy Ambasady Brytyjskiej w Polsce.

Najbardziej masowy charakter miał projekt „Otwarta Firma”, który już po raz drugi koordynowała Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości. W ramach tej akcji 48,5 tys. uczniów odwiedziło firmy, by przyjrzeć się ich działalności i zrozumieć, na czym polega istota biznesu. 445 szkół i 866 firm oraz instytucji wspólnie przeprowadziło ponad 600 lekcji przedsiębiorczości. Podobnie jak w ubiegłym roku, wiele wskazuje na to, iż nawiązane przy tej okazji kontakty niejednokrotnie zamienią się w całoroczną współpracę, wzmacniającą praktyczną stronę edukacji ekonomicznej w szkołach. Dla przedsiębiorców projekt ten ponownie był znakomitą okazją do zbudowania pozytywnego wizerunku wśród młodzieży oraz nawiązania nowych kontaktów w środowisku lokalnym. Szkoły natomiast otrzymały możliwość wzbogacenia swojej oferty edukacyjnej o ciekawe zajęcia przygotowujące uczniów do wejścia na rynek pracy. Więcej szczegółowych informacji dotyczących tego projektu można znaleźć na stronie www.otwarta-firma.junior.org.pl

Koordynowany przez Fundację FOR projekt Bank Przedsiębiorczych Inicjatyw to internetowa baza organizacji i instytucji, która prezentuje wszystkie przedsięwzięcia skierowane do młodych, aktywnych ludzi. W jednym miejscu zostały zgromadzone informacje o ogólnopolskich i lokalnych inicjatywach publicznych oraz prywatnych, których celem jest edukacja dotycząca przedsiębiorczości i pomoc w podejmowaniu własnej działalności gospodarczej lub zdobywaniu środków jej rozwój.

Tegoroczna edycja Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w Polsce została wzbogacona w porównaniu z rokiem ubiegłym o współpracę międzynarodową, polegającą na tworzeniu wspólnych akcji z przedstawicielami krajów uczestniczących w ŚTP. Współpracę tą można podzielić na dwa rodzaje: przygraniczną i ogólnoświatową. Doskonałym przykładem współpracy z krajem sąsiadującym z Polską, jest Samochód Przedsiębiorczy „Infocar”, który za sprawą Zachodniopomorskiej Rady Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości, wyruszył ze Szczecina i odwiedził miasta niemieckie (m.in. Cottbus, Stralsund, Greifswald, Potsdam) przekonując, jak ważna dla rozwoju społeczeństwa jest przedsiębiorczość. Projekt ten powstał we współpracy m.in. z Brandenburdzkim Uniwersytetem Technicznym, Uniwersytetem Viadrina i Uniwersytetem w Greifswaldzie, a towarzyszyło mu ogromne zainteresowanie nie tylko ze strony lokalnych mediów, ale odbił się on szerokim echem wśród organizatorów Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości na całym świecie. Z kolei akcję aktywizującą wszystkie państwa uczestniczące w ŚTP rozpoczęła Polska Fundacja Społeczeństwa Przedsiębiorczego. Projekt o nazwie „Przedsiębiorcza pocztówka” (Entrepreneur Postcard) polegał na przesłaniu sobie nawzajem przez organizatorów ŚTP życzeń na specjalnie na tą okazję przygotowanych pocztówkach. Akcja ta również spotkała się z dużym zainteresowaniem, a „przedsiębiorcze pocztówki” pomimo zakończenia Tygodnia wciąż krążą po świecie.

Szeroko zakrojona akcja promocyjna Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w tym roku została znacznie poszerzona o aktywność w Internecie. Poza wsparciem ze strony ogólnopolskich portali studenckich oraz wielu stron regionalnych, ogromnym sukcesem okazało się nawiązanie współpracy z najpopularniejszym w naszym kraju portalem społecznościowym nasza-klasa.pl. Specjalnie na czas trwania ŚTP utworzone zostało wyjątkowe konto użytkownika portalu, promujące i informujące o Tygodniu. Zainteresowanie tą formą promocji przerosło najśmielsze oczekiwania - zaproszenie do niego przyjęło ponad 24 000 użytkowników, z czego 5000 już w pierwszym dniu jego funkcjonowania. Ponadto, poprzez narzędzia komunikacji na portalu nasza-klasa.pl organizatorzy ŚTP otrzymali blisko 900 wiadomości dotyczących Tygodnia od użytkowników tego portalu.

Światowy Tydzień Przedsiębiorczości jest swoistym ruchem społecznym i oprócz akcji przygotowanych przez Komitet Koordynacyjny odbył się szereg przedsięwzięć realizowanych przez indywidualne osoby i instytucje z całego kraju. Aby wspomóc promocyjnie również takie akcje, przy pomocy ogólnoświatowych koordynatorów Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości na stronie
www.tydzienprzedsiebiorczosci.pl
utworzono moduł rejestracji wydarzeń związany z ŚTP dostępny dla wszystkich użytkowników Internetu.