-
Sławomir Dudek: 427 (a już nie 500) plus. Rosnące ceny zjadają nasze dochody i świadczenia, Gazeta Wyborcza | 2021-02-19
więcejNawet wsparcie od państwa, czyli sztandarowy program PiS "Rodzina 500 plus", nie jest już takim zastrzykiem finansowym, jakim było po jego wprowadzeniu pięć lat temu. Jak wylicza dr Sławomir Dudek ze Szkoły Głównej Handlowej i Forum Obywatelskiego Rozwoju, realna wartość 500 plus na koniec stycznia tego roku wyniosła ok. 448 zł. Gdyby mierzyć ją jednak według cen żywności i napojów, to byłoby jeszcze gorzej. Wtedy realna wartość to 427 zł.
-
Sławomir Dudek: Pompowanie deficytu, Rzeczpospolita | 2021-02-18
więcejRozumiem, że sytuacja wymagała szczególnej reakcji rządu, ale owe 50 mld zł przesuniętych wydatków w budżecie państwa nie ma nic wspólnego z pandemią. Można mieć obawy, że rząd raczej wykorzystał covidową mgłę, by zwiększyć wydatki publiczne w 2021 r. ponad limity wynikające z reguł fiskalnych – powiedział Sławomir Dudek, ekonomista Fundacji FOR.
-
Sławomir Dudek: Kreatywny budżet PiS. Z długu finansuje walkę z Covid-19, ale też… 13. emerytury, INNPoland | 2021-02-18
więcejPrawo i Sprawiedliwość coraz bardziej kreatywnie podchodzi do operowania budżetem państwa. Deficyt na koniec 2020 r. sięgnął 85 mld zł, choć jeszcze w końcówce listopada wynosił raptem 13,2 mld zł. Czemu władza wydała w grudniu tak zatrważającą sumę i na co poszły te pieniądze?
-
Sławomir Dudek: Straty w gospodarce mogą być większe niż w pierwszej fali pandemii, Business Insider Polska | 2021-02-18
więcejPrzyszłość jest pisana niepewnością. Nie wiadomo co z trzecią falą pandemii. Retoryka rządu idzie w kierunku zamykania gospodarki. Optymistyczne prognozy o wzroście PKB w 2021 r. o 4–5 proc. możemy schować do szuflady. Bardziej przychylam się do prognoz poniżej 3 proc. - mówił Sławomir Dudek, ekonomista FOR.
-
Marek Tatała, Patryk Wachowiec: Zróżnicowanie stawek podatku od reklamy budzi wątpliwości, Podatki.biz | 2021-02-18
więcejZaproponowane przez rząd zróżnicowanie stawek podatku od reklamy, zależnie od rodzaju reklamowanego produktu, jest przejawem nadmiernego paternalizmu ze strony państwa – oceniają eksperci fundacji Forum Obywatelskiego Rozwoju. Fundacja zwraca uwagę na to, że projektodawcy nie przedstawiają żadnych dowodów, dlaczego np. reklamy wyrobów medycznych miałyby podlegać podwyższonej stawce podatku.
-
Eliza Rutynowska: Aktywistki strajku Polek na celowniku państwa: nasze źródła utrzymania i rodziny są zagrożone, CIVICUS Monitor | 2021-02-17
więcejEliza Rutynowska, prawniczka Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR), powiedziała CIVICUS Monitor, że 28 stycznia 2021 r. ok. 100 osób zostało zatrzymanych przez policję przed budynkiem Trybunału Konstytucyjnego w Warszawie i zmuszonych do okazania dokumentów tożsamości, aby móc opuścić zgromadzenie.
-
Aleksander Łaszek: Budżet potrzebuje pieniędzy, Prawo.pl | 2021-02-17
więcejDr Aleksander Łaszek, główny ekonomista w Forum Obywatelskiego Rozwoju, podkreśla, że pieniędzy potrzeba, a rząd cały czas próbuje stworzyć wrażenie, że nie podnosi podatków, stąd mamy wysyp różnych opłat, danin, składek itp. Jego zdaniem, odejście od ogólnych zasad opodatkowania na rzecz sektorowych domiarów podatkowych to bardzo niebezpieczny kierunek, bo sprawia, że nikt nie wie, jaki sektor będzie następny.
-
Sławomir Dudek: Optymistyczne prognozy można schować do szuflady, Rzeczpospolita | 2021-02-17
więcejMamy europejskie zerowe stopy procentowe, a inflacja jest polska. To duży ukryty podatek – mówi dr Sławomir Dudek, ekonomista fundacji FOR, gość programu Marcina Piaseckiego.
„Składka” od reklam: oceniamy kolejny podatek sektorowy | 2021-02-17
Na wstępie krytycznie należy ocenić samą nazwę ustawy. Pod przykrywką generowania „dodatkowych przychodów” Narodowego Funduszu Zdrowia i Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków, oraz stworzenia Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów ukrywa się wprowadzanie nowej daniny publicznej. Choć uważamy, że projekt nie powinien być dalej procedowany, to gdyby do tego doszło należy zmienić jego nazwę np. na „ustawa o podatku od reklam”.
Marek Tatała: "Tego projektu nie ma w rządzie". Jak politycy PiS zmieniają narrację o daninie od reklam, Konkret24 | 2021-02-16
Na początku lutego Mateusz Morawiecki oświadczył, że opłata od reklam w mediach tradycyjnych i internecie "właściwie jest już w procesie przedlegislacyjnym". A po 10 lutego przedstawiciele władz przekonują, że to "tylko rzucone pomysły" i "tego projektu nie ma w rządzie". Oto jak zmienia się narracja PiS o planowanej opłacie od reklam - i dlaczego nie ma pokrycia w faktach.