Kampania była realizowana przez Koalicję 7czerwca, w skład której weszły organizacje pozarządowe, które w 2007 roku, jako Koalicja 21października, realizowały kampanię „Zmień kraj. Idź na wybory”, przeprowadzoną z sukcesem przed wyborami do Parlamentu RP.
W 2009 roku inicjatorami Koalicji 7czerwca, czyli Koalicji na Rzecz Gromadnego Udziału w Eurowyborach było 14 organizacji: Fundacja im. Stefana Batorego, Instytut Spraw Publicznych, Fundacja Projekt: Polska, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja Forum Obywatelskiego Rozwoju-FOR, PKPP Lewiatan, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, Stowarzyszenie Szkoła Liderów, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Polska Fundacja im. Roberta Schumana, Związek Firm Public Relations, MediaCom, Saatchi & Saatchi oraz agencja PZL. Funkcję koordynatora oraz sekretariatu kampanii pełniła Fundacja FOR.
Kampania „Pępek Europy” w swoich założeniach odwoływała się do faktu, że Polska jest znaczącym krajem w Unii Europejskiej i że to właśnie w kraju nad Wisłą może znajdować się „Pępek Europy”. Jej głównym celem było zachęcenie jak największej ilości młodych Polaków do wzięcia udziału w wyborach do Parlamentu Europejskiego w dniu 7 czerwca 2009 roku.
Zadaniem kampanii było także przybliżenie instytucji Parlamentu Europejskiego i zainteresowanie młodych Polaków jego znaczeniem w ich codziennym życiu. W tym celu, oprócz działań edukacyjnych, zdecydowano się na organizację akcji, które miały angażować i w naturalny sposób przyciągnąć uwagę.
Kampania została oficjalnie zainaugurowana podczas konferencji prasowej w dniu 16 kwietnia 2009 roku. W jej realizację zaangażowane były media lokalne i ogólnopolskie, a także liczne organizacje pozarządowe, szkoły, uczelnie wyższe, grupy nieformalne i społeczności lokalne z całej Polski.
Kampania była realizowana przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz budżetu Rzeczypospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych. Na realizację kampanii przyznany został tzw. średni grant w wysokości ok. 560 000 zł.
Koalicja 7czerwca (dawniej koalicja 21października) rozpoczęła kampanię profrekwencyjną „Pępek Europy”, zachęcającą młodych Polaków do głosowania w eurowyborach w Polsce 7 czerwca br. Tytuł „Pępka Europy” dostanie gmina, która będzie miała najwyższą frekwencję w eurowyborach. Zachęcać do głosowania będą lokalne akcje profrekwencyjne, spoty z muzyką Żywiołaka i strona internetowa www.7czerwca.org.pl z mechanizmem „przeciągania internetowego Pępka do swojej gminy”. Inicjatorzy koalicji zapraszają organizacje i grupy nieformalne z całej Polski i apelują do młodzieży o pomaganie osobom z niepełnosprawnością w dotarciu do lokali wyborczych w dniu wyborów.
Zobacz prezentację z konfernecji prasowej
Więcej na stronie www.7czerwca.org.pl
Raport z przebiegu kampanii "Pępek Europy" i rekomendacje na przyszłość
W imieniu Koalicji 7czerwca oraz Burmistrza i Rady Miasta - Ogrodu Podkowa Leśna serdecznie zapraszamy na uroczystość przyznania tytułu "Pępek Europy" Podkowie Leśnej, która uzyskała najwyższą frekwencję w wyborach do Parlamentu Europejskiego.
Uroczystość odbędzie się w niedzielę, 21 czerwca br. o godz. 15.00 w Parku Miejskim przy Pałacyku Kasyno w Podkowie Leśnej.
W piatek 5 grudnia 2009, podczas gali rozdania statuetek "Złote Orły 2009" agencja reklamowa PZL otrzymała wyróżnienie w kategorii "Kampanie społeczne" za kampanię "Pępek Europy" realizowaną przez Koalicję 7czerwca.
Więcej informacji o nagrodzonych kampaniach znajduje się na stronie www.zloteorly.com.pl